היופי באי השלמות -פגמים בשטיחים עתיקים ומשמעותם האסתטית

היופי באי השלמות -פגמים בשטיחים עתיקים ומשמעותם האסתטית

בניגוד לשטיחים מודרניים המיוצרים בימינו אנו, כשמדובר בשטיחים עתיקים, פגמים מסוימים הם בעלי ערך אסתטי ואינם פוגמים ביופיו של השטיח אלא להפך

 לא כל שטיח ישן מוגדר כעתיק, אלא רק שטיח שנארג לפני 90 שנים ומעלה. השטיחים העתיקים מסמלים מסורת ומלאכת אמן והם מהווים עולם ומלואו, אשר לו חוקים משלו. הדרך להעריך את ערכם האסתטי ושווים הכספי של השטיחים העתיקים שונה מבשל שטיחים מודרניים והוא מושפע משלל גורמים, מהסגנון והעיצוב המאפיינים את השטיח והמצב בו השתמר ועד המיקום בו נארג וכמובן כמה נדיר אותו הדגם.

עיצוב הגר גולדברג צילום יואב פלד

עיצוב הגר גולדברג צילום יואב פלד

בעולם המתועש והמודרני של ימינו אשר מתאפיין בייצור המוני, כאשר קיים הבדל בין מוצר אחד למשנהו נחשב לפגם. בניגוד לפריטים המיוצרים בעבודת יד, מכונה יכולה לבצע את אותה פעולה בצורה מושלמת, במהירות גבוהה ובעלות נמוכה במיוחד. השימוש במכונה מאפשר לייצר את אותה יצירה שוב ושוב באותה האיכות והסטנדרטים בדיוק. כשמדובר בשטיחים הנארגים בעבודת יד המצב שונה בתכלית.

כאן מושקעת תשומת לב בכל פרט ומתקיים חיבור רגשי של ממש בין האמן היוצר את השטיח לבין היצירה, כך שהיא נושאת מימד נוסף של עומק ואמירה. לכן, כשמדובר בשטיחים עתיקים, הפגמים יכולים להוסיף ליצירה אופי מסוים שיכול להשפיע באופן חיובי על ערכם האסתטי והכספי.  

עיצוב ורד שוויצר צילום יאנה דודלר

עיצוב ורד שוויצר צילום יאנה דודלר

שטיחים בעלי מגע אישי וטביעת אצבע ייחודית של האמן

לשטיחים הנארגים בעבודת יד יש מאפיינים הנגזרים מסוג התהליך: אריגה ידנית בה כל קשר נקשר ביד. למעשה, כלל התהליך, מהרגע בו הצמר נגזז מהכבשה, לרגע עיבוד הסיב, צביעתו, בחירת הדוגמא ועיצובה ועד השלב בו מתקבל תוצר מוקדם, נעשה על ידי אמני השטיחים בעצמם. העבודה על שטיחים כאלה דורשים אלפי שעות עבודה. בני אדם אינם מכונות, ובכדי לשכלל את מלאכת היד נדרש זמן ולמידה ארוכה.

יופיים של שטיחים עתיקים נמצא באותו מגע אישי ייחודי שיכול להיווצר רק בעבודת יד. בשטיחים שבטיים, פגמי השטיח בעיצוב נתפסים כאלמנט אשר מוסיף עושר למראה השטיח והם ועשויים להשפיע באופן חיובי על ערכו. הסיבה לכך היא שהפגמים הללו מהווים תזכורת לימים הארוכים, לפעמים החודשים, בהם לקח לארוג את השטיח. במקרים בהם דרושים חודשים רבים לארוג את השטיח בעבודת יד, אם אמן השטיחים טעה, רוב הסיכויים שהוא יבחר להשאיר את הפגם ולא להרוס עבודה אשר ארכה זמן כה ממושך. 

בשטיחים עתיקים מסוימים ניתן להבחין בעבודה של מספר אורגים שונים בשטיח אחד. לעתים קרובות ניתן למצוא קצוות או קווים שאינם ישרים או שינויי צבע במקום שאינו מתאים בדיוק לעיצוב הכללי. מאפיינים אלה משקפים את תנאי המחייה הפרימיטיביים של האורג, סביבת העבודה שלו ואת ההשפעה שיש לזמינות החומרים (סוג החוט, הצבעים השונים) ביצירת השטיח.

שטיח סומק קווקזי עיצוב סטודיו bee יעל וקוויני צילום סיון מויאל

שטיח סומק קווקזי עיצוב סטודיו bee יעל וקוויני צילום סיון מויאל

פגמים באמנות האיסלאם

תופעה מעניינת הממחישה כיצד מיקומו הגיאוגרפי של השטיח משפיע על מראהו, היא הפגיעה המכוונת של אמני השטיחים במדינות מוסלמיות. שם, יוצרי אמנות איסלאמית מייצרים פגמים בשטיח באופן מכוון. הסיבה לכך נגזרת מהאמונה הדתית הגורסת ששום דבר אינו מושלם מלבד אללה. אורגי שטיחים מוסלמים לרוב ישמיטו קו בדוגמא או יציבו צבע במקום הלא נכון בכדי להמחיש את הרעיון לפיו בני האדם אינם מושלמים והם זקוקים לשלמות האלוהים בחייהם.

אפשר למצוא את התפיסה הזו באומנות איסלמית בתחומים נוספים, למשל באדריכלות מסגדים, בהם קיר אחד נבנה באופן מכוון בזווית שגויה, או שיש שגיאה באחת מהדוגמאות הדקורטיביות בחלל. כמובן שישנם פגמים רבים אשר נעשו באופן שאינו מכוון, והם נובעים מטעויות אנוש, כך שהתפיסה הזו אינה מאפיינת את כל השטיחים העתיקים אלא רק כאלה שנארגו במקומות בהם האיסלאם נחשב לדת השולטת.

שטיח וינטג קרמן עיצוב ארז סגלוביץ צילום יואב פלד

שטיח וינטג קרמן עיצוב ארז סגלוביץ צילום יואב פלד

פגמים הנובעים מבלאי ושחיקה

חלק מהשטיחים היפים והנדירים בעולם הם בעלי קרעים, חורים וצבעים אשר דהו בעקבות חשיפה לשמש. כמה מהם התיישנו עד למצב בו נותר רק קו מתאר שחור מהעיצוב המורכב שפעם אפיין אותם. הזמן גרם לשטיחים הללו לעבור תהליך של חמצון וכתוצאה מכך לקבל מראה חדש ומלא אופי, וגם פגמים. השינויים האלה הופכים אותם למושלמים עבור חללים בעיצוב כפרי וקלאסי, בזכות המראה העשיר והמעניין שלהם שמספר סיפור ייחודי.

שטיח וינטג קרמן עיצוב ארז סגלוביץ צילום יואב פלד 2

שטיח וינטג קרמן עיצוב ארז סגלוביץ צילום יואב פלד

מתי והאם בכלל לתקן שטיח עתיק?

שאלה חשובה הנוגעת לשטיחים העתיקים היא מתי יש צורך בתיקון של פגם ובשימור ומתי יש להתייחס אליו ככזה המוסיף חן לשטיח ואין לגעת בו? חוק ידוע בעולם השטיחים קובע כי ככל שהשטיח עתיק יותר כך יש להימנע מתיקונים ויש להשאירו ללא התערבות, בכדי להאריך את חייו ולשמר את ערכו. בחלק מהמקרים תיקון הפגם יתרום לשווי השטיח ויעלה את ערכו ובאחרים, הוא יגרע ממנו.

אם תרצו לשמור את השטיח כהשקעה, תיקון פגם עלול לפגוע בערכו. אם דווקא הערך האסתטי של השטיח ותרומתו לעיצוב החלל הוא מה שמעניין אתכם, כדאי לתקן את הפגמים, על ידי מומחה שטיחים עתיקים. בנוסף, ישנם מקרים בהם פגמים הנגרמים מבלאי עלולים להחמיר ללא טיפול וכך לפגוע במראה השטיח ולכן מומלץ לטפל בהם.